ဥပေကၡာ၀ါဒီ
ရဟန္းေလးတစ္ပါး ေတာထဲမွာသတင္းသံုးေနတံုး ဆူဆူညံညံ အသံေတြၾကားလိုက္တယ္တဲ့။ အဲဒီရဟန္းေလးဟာ သမာဓိရွိတဲ့ သူတစ္ေယာက္ၿဖစ္တဲ့ အတြက္ ဘာေတြလဲလို႕ သြားမစပ္စုပဲ နဲ႕ကိုယ့္ အာရံုနဲ႕ကို ဘာ၀နာပြားေနတယ္ေပါ့။ ဒါေပမယ့္ မရပါဘူး။ အဲဒီဆူဆူညံညံအသံေတြက သူနဲ႕ နီးနီးလာတယ္။ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ကယ္ပါယူပါ ေအာ္ေနတဲ့ အသံ။ ဒါနဲ႕ ရဟန္းေလး မေနႏိုင္ပဲ အသံရွိရာသြားၾကည့္မိတယ္။ သူၿမင္ရတဲ့ ၿမင္ကြင္းကေတာ့ လူဆိုးႀကီးတစ္ေယာက္က လူသံုးေယာက္ကို ဖမ္းေခၚလာၿပီး သတ္ေတာ့ မလို႕လုပ္ ေနတယ္။ အဲဒီလူသံုးေယာက္ကိုလည္း သူသိတယ္။ လူဆိုးႀကီးကိုလည္း သူသိတယ္။ အသတ္ခံရေတာ့ လူသံုး ေယာက္ကေတာ့ အဲဒီရဟန္းေလးကိုဆြမ္းေလာင္းေနၾက အနီးအနားရြာက လူသံုးေယာက္။ လူဆိုးႀကီး ဆိုတာလည္း အဲဒီေဒသမွာ အလြန္နာမည္ႀကီး ဆိုးသြမ္းေနတဲ့ လူဆိုးႀကီး။ အဲဒီလူဆိုးႀကီးက ရဟန္းေရာဘာေရာမသိ။ စိတ္မထင္ရင္ အကုန္သတ္တဲ့ လူဆိုးႀကီး။ အခုေန သူက ၀င္တားလိုက္ရင္ သူ႕ကိုပါသတ္မယ္ ဆိုတာေသခ်ာတယ္။ မတားၿပန္ရင္လည္း ဟိုသူသံုးေယာက္ ကိုသတ္ ေတာ့မယ္။
အဲလိုၿဖစ္ေနတံုးမွာ သူရပ္ေနတဲ့ ေနရာနားမွာ ေသနတ္တစ္လက္ ေထာင္ထားတာေတြ႕ရတယ္။ ဒီလိုဆိုရင္ လူသံုးေယာက္အသက္ကို ကယ္ဖို႕ ရဟန္းေလးမိမိရဲ႕ သီလကိုခ်ိဳးေဖာက္ၿပီး အဲဒီလူဆိုး ႀကီးကို ေသနတ္နဲ႕ ပစ္သတ္လို႕မလား။ ဒါမွမဟုတ္ သတၱ၀ါတစ္ခုကံတစ္ခုပဲေလ ဆိုၿပီး လွည့္ထြက္သြားမလား။
အထက္ပါ အက်ပ္အတည္းေလးက ရဟန္းစားရေသာ ဆြမ္းတစ္နပ္ဆိုတဲ့ ဇာတ္လမ္းေလးနဲ႕ ခပ္ဆင္ဆင္တူပါတယ္။ ရဟန္းစားရေသာ ဆြမ္းတစ္နပ္ထဲမွာ ရဟန္းတပါးက သူ႕ရဲ႕ ဒကာအိမ္မွ ဆြမ္းခံႀကြ ေနတံုး အဲဒီဒကာကို ဘုရင္ကအပ္ထားတဲ့ ပတၱၿမားကို ႀကိဳးၾကာက ၿမိဳလိုက္တာ ရဟန္းက ၿမင္လိုက္တယ္။ ဒကာက ပတၱၿမားကို ရဟန္းယူတာလို႕ထင္တယ္။ ဒကာအေနနဲ႕ကလည္း အဲဒီပတၱၿမားေပ်ာက္သြားရင္ ဘုရင္က တစ္မိသားစုလံုးကို သတ္ၿပစ္မယ္ေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ရဟန္းကို ၿပန္ေပးပါလို႕ေတာင္းတယ္။ ရဟန္းက လည္း အဲဒီပတၱၿမားကို ႀကိဳးႀကာၿမိဳတာပါလို႕ ေၿပာလိုက္ရင္ ႀကိဳးၾကားကို သတ္ၿပီးဗိုက္ခြဲယူမွာ ဆိုတာသိတဲ့ အတြက္ အေသသာခံမယ္ မေၿပာဘူးေပါ့။ ဒါနဲ႕ ေနာက္ဆံုးေတာ့ အဲဒီႀကိဳးၾကာမေတာ္တဆေသသြား ေတာ့မွာ ရဟန္းက ပတၱၿမားကို ႀကိဳးၾကာၿမိဳသြားတာပါလို႕ ဖြင့္ေၿပာတယ္။ ဒကာလည္း သူမွားပါၿပီဆိုၿပီး ေနာင္တေတြရ ငိုၾကယိုၾကေပါ့။
အဲဒီဇာတ္လမ္းကို မိတ္ေဆြေတာ့ ဘယ္လိုခံစားရမလဲ မသိဘူး။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ စဥ္းစားၾကည့္မိတယ္။ တကယ္လို႕သာ ႀကိဳးၾကာသာ မေတာ္တဆ မေသဘူးဆိုရင္ ရဟန္းကို လုပ္ေကၽြးၿပဳစုေနတဲ့ ဒကာႀကီး တစ္မိသားစုလံုးကို ဘုရင္က သတ္လိမ့္မယ္။ သူကိုယ္တိုင္လည္း ဒကာႀကီးလက္ခ်က္နဲ႕ ေသၿပီး ဗုဒၶဘာသာ အလိုအရဆိုရင္ ဒကာႀကီးလည္း ငရဲကို ေဇာ္ထိုးက်သြားလိမ့္မယ္။ သတ္တဲ့ဘုရင္ႀကီးလည္း အကုသို္လ္တစ္ခုတိုးမယ္။ သခ်ာၤနည္းနဲ႕ တြက္ၾကည့္ရင္ လူေလးငါး ေယာက္အထင္ေတြလြဲၾကၿပီး ေသၾကေက်ၾက ဒုကၡေရာက္ၾကရမွာထက္ ႀကိဳးၾကာတစ္ေကာင္ေသတာ ပိုတန္တယ္လို႕ ေၿပာလို႕ရမလား။ ရဟန္းအေနနဲ႕ ဥပကၡာ အဲေလာက္ၿပဳႏိုင္သလား။ ၿပဳသင့္သလား။
ေသခ်ာစဥ္းစားၾကည့္ရင္ ပုထုဇဥ္လူသားဆိုတာနဲ႕ ရဟန္းဆိုတာ အၿပန္အလွန္မွီခိုေနရတဲ့ သေဘာမွာရွိတယ္။ ဘယ္ေလာက္ပဲ ေလာကီနဲ႕ ေ၀းေ၀းေနေန ရဟန္းဆိုတာလည္း လူသားခႏၶာကို ပိုင္ဆိုင္ထားတဲ့ အတြက္စားရ ေသာက္ရေသးတာပဲ။ ဆရာဒကာဆိုတဲ့ သေဘာက အဲဒါပဲ။ လူကရဟန္းကို စိတ္ဓါတ္ေရးရာအရ မွီခိုေနၿပီး ရဟန္းကလူကို ရုပ္၀တၳဳပစၥည္းအရမွီခိုေနရတယ္ေလ။ (အနည္းငယ္လွေသာ ေတာထြက္ရဟန္းအခ်ိဳ႕မွ အပ)။
ဥပမာ ကမာၻႀကီးေပၚမွာ လူတိုင္း ရဟန္းၿဖစ္သြားရင္ ဘာၿဖစ္သြားမလဲ။ လူသားမ်ိဳးႏြယ္စုမ်ိဳးတံုးသြားမယ္ ဆိုရင္ မိတ္ေဆြလက္ခံႏိုင္မလား။ ဘယ္သူမွ အမဲမလိုက္ေတာ့ဘူး၊ ဘယ္သူမွ လယ္မထြန္ေတာ့ဘူး၊ ဘယ္သူမွ ေရာဂါဘယေတြကို ကုဖို႕အတြက္ ယုန္ေတြ၊ေမ်ာက္ေတြကို မစမ္းသတ္ေတာ့ဘူး၊ ဘယ္သူမွ ေလာကီအလုပ္ ေတြကိုမလုပ္ေတာ့ဘူးဆိုရင္ ဘာၿဖစ္သြားမလဲ။
ဆရာဒကာဆိုတဲ့ မွီတည္မႈ႕မရွိရင္ ဗုဒၶဘာသာ ထြန္းကားဖို႕ ေတာ္ေတာ္ခဲယဥ္းပါလိမ့္မယ္။ ရုပ္၀တၳဳပစၥည္းအတြက္ ပူပန္ေနရရင္ ဗုဒၶရဲ႕ ဓမၼေတြလိုက္နာက်င့္ႀကံဖို႕ ေတာ္ေတာ္ခက္ပါလိမ့္မယ္။ စိတ္အဓိက ဆိုေပမယ့္ ရာႏုန္းၿပည့္ေတာ့ မဟုတ္ဘူးေလ။ ၿမတ္စြာဘုရားေတာင္မွာ နန္းေတာ္ထဲမွာေနရင္ တရားက်င့္လို႕မရလို႕ ေတာထြက္ရေသးတာပဲ။ တကယ္တန္းသာ စိတ္အဓိကဆိုရင္ နန္းေတာ္ထဲမွာ ပဲဘုရား ၿဖစ္ေအာင္က်င့္ႀကံမွာေပါ့။ ကာလ၊ေဒသ ေတာ္ေတာ္အေရးႀကီးပါတယ္။ေလာကီလူသားေတြ ဆင္းရဲေနရင္ ရဟန္းေတြလည္း အနည္းနဲ႕ အမ်ားေတာ့ ထိခိုက္မွာပဲ။ ဥပမာ စစ္ၿဖစ္ေနတဲ့ ေဒသမွာ တရားက်င့္လို႕ ၿဖစ္ႏိုင္ပါ့မလား။ ငတ္မြတ္ေခါင္းပါးေနတဲ့ ေဒသမွာ တရားက်င့္ႀကံလို႕ လြယ္ကူပါ့ မလား။ မၿဖစ္ႏိုင္ဘူးလို႕ ေၿပာလို႕မရေပမယ့္ သိပ္မလြယ္ကူပါဘူး။ သာမာန္လူေတြ အတြက္ေတာ့ မၿဖစ္ႏိုင္ဘူး လို႕ေၿပာလို႕ရပါတယ္။
အဂၤလိပ္စကားပံု တစ္ခုဖတ္ဖူးတယ္ဗ်။
"You can avoid the reality, but you cannot avoid the consequences of avoiding reality "
အမွန္တရားကို ဥပကၡာၿပဳလို႕ရတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီလို ဥပကၡာၿပဳလို႕ ၿဖစ္လာတဲ့ အက်ိဳးဆက္ကို ေတာ့ေရွာင္လႊဲလို႕ မရပါဘူး။
16 July 2011
မိုးတိမ္ညိဳ
အဲလိုၿဖစ္ေနတံုးမွာ သူရပ္ေနတဲ့ ေနရာနားမွာ ေသနတ္တစ္လက္ ေထာင္ထားတာေတြ႕ရတယ္။ ဒီလိုဆိုရင္ လူသံုးေယာက္အသက္ကို ကယ္ဖို႕ ရဟန္းေလးမိမိရဲ႕ သီလကိုခ်ိဳးေဖာက္ၿပီး အဲဒီလူဆိုး ႀကီးကို ေသနတ္နဲ႕ ပစ္သတ္လို႕မလား။ ဒါမွမဟုတ္ သတၱ၀ါတစ္ခုကံတစ္ခုပဲေလ ဆိုၿပီး လွည့္ထြက္သြားမလား။
အထက္ပါ အက်ပ္အတည္းေလးက ရဟန္းစားရေသာ ဆြမ္းတစ္နပ္ဆိုတဲ့ ဇာတ္လမ္းေလးနဲ႕ ခပ္ဆင္ဆင္တူပါတယ္။ ရဟန္းစားရေသာ ဆြမ္းတစ္နပ္ထဲမွာ ရဟန္းတပါးက သူ႕ရဲ႕ ဒကာအိမ္မွ ဆြမ္းခံႀကြ ေနတံုး အဲဒီဒကာကို ဘုရင္ကအပ္ထားတဲ့ ပတၱၿမားကို ႀကိဳးၾကာက ၿမိဳလိုက္တာ ရဟန္းက ၿမင္လိုက္တယ္။ ဒကာက ပတၱၿမားကို ရဟန္းယူတာလို႕ထင္တယ္။ ဒကာအေနနဲ႕ကလည္း အဲဒီပတၱၿမားေပ်ာက္သြားရင္ ဘုရင္က တစ္မိသားစုလံုးကို သတ္ၿပစ္မယ္ေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ရဟန္းကို ၿပန္ေပးပါလို႕ေတာင္းတယ္။ ရဟန္းက လည္း အဲဒီပတၱၿမားကို ႀကိဳးႀကာၿမိဳတာပါလို႕ ေၿပာလိုက္ရင္ ႀကိဳးၾကားကို သတ္ၿပီးဗိုက္ခြဲယူမွာ ဆိုတာသိတဲ့ အတြက္ အေသသာခံမယ္ မေၿပာဘူးေပါ့။ ဒါနဲ႕ ေနာက္ဆံုးေတာ့ အဲဒီႀကိဳးၾကာမေတာ္တဆေသသြား ေတာ့မွာ ရဟန္းက ပတၱၿမားကို ႀကိဳးၾကာၿမိဳသြားတာပါလို႕ ဖြင့္ေၿပာတယ္။ ဒကာလည္း သူမွားပါၿပီဆိုၿပီး ေနာင္တေတြရ ငိုၾကယိုၾကေပါ့။
အဲဒီဇာတ္လမ္းကို မိတ္ေဆြေတာ့ ဘယ္လိုခံစားရမလဲ မသိဘူး။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ စဥ္းစားၾကည့္မိတယ္။ တကယ္လို႕သာ ႀကိဳးၾကာသာ မေတာ္တဆ မေသဘူးဆိုရင္ ရဟန္းကို လုပ္ေကၽြးၿပဳစုေနတဲ့ ဒကာႀကီး တစ္မိသားစုလံုးကို ဘုရင္က သတ္လိမ့္မယ္။ သူကိုယ္တိုင္လည္း ဒကာႀကီးလက္ခ်က္နဲ႕ ေသၿပီး ဗုဒၶဘာသာ အလိုအရဆိုရင္ ဒကာႀကီးလည္း ငရဲကို ေဇာ္ထိုးက်သြားလိမ့္မယ္။ သတ္တဲ့ဘုရင္ႀကီးလည္း အကုသို္လ္တစ္ခုတိုးမယ္။ သခ်ာၤနည္းနဲ႕ တြက္ၾကည့္ရင္ လူေလးငါး ေယာက္အထင္ေတြလြဲၾကၿပီး ေသၾကေက်ၾက ဒုကၡေရာက္ၾကရမွာထက္ ႀကိဳးၾကာတစ္ေကာင္ေသတာ ပိုတန္တယ္လို႕ ေၿပာလို႕ရမလား။ ရဟန္းအေနနဲ႕ ဥပကၡာ အဲေလာက္ၿပဳႏိုင္သလား။ ၿပဳသင့္သလား။
ေသခ်ာစဥ္းစားၾကည့္ရင္ ပုထုဇဥ္လူသားဆိုတာနဲ႕ ရဟန္းဆိုတာ အၿပန္အလွန္မွီခိုေနရတဲ့ သေဘာမွာရွိတယ္။ ဘယ္ေလာက္ပဲ ေလာကီနဲ႕ ေ၀းေ၀းေနေန ရဟန္းဆိုတာလည္း လူသားခႏၶာကို ပိုင္ဆိုင္ထားတဲ့ အတြက္စားရ ေသာက္ရေသးတာပဲ။ ဆရာဒကာဆိုတဲ့ သေဘာက အဲဒါပဲ။ လူကရဟန္းကို စိတ္ဓါတ္ေရးရာအရ မွီခိုေနၿပီး ရဟန္းကလူကို ရုပ္၀တၳဳပစၥည္းအရမွီခိုေနရတယ္ေလ။ (အနည္းငယ္လွေသာ ေတာထြက္ရဟန္းအခ်ိဳ႕မွ အပ)။
ဥပမာ ကမာၻႀကီးေပၚမွာ လူတိုင္း ရဟန္းၿဖစ္သြားရင္ ဘာၿဖစ္သြားမလဲ။ လူသားမ်ိဳးႏြယ္စုမ်ိဳးတံုးသြားမယ္ ဆိုရင္ မိတ္ေဆြလက္ခံႏိုင္မလား။ ဘယ္သူမွ အမဲမလိုက္ေတာ့ဘူး၊ ဘယ္သူမွ လယ္မထြန္ေတာ့ဘူး၊ ဘယ္သူမွ ေရာဂါဘယေတြကို ကုဖို႕အတြက္ ယုန္ေတြ၊ေမ်ာက္ေတြကို မစမ္းသတ္ေတာ့ဘူး၊ ဘယ္သူမွ ေလာကီအလုပ္ ေတြကိုမလုပ္ေတာ့ဘူးဆိုရင္ ဘာၿဖစ္သြားမလဲ။
ဆရာဒကာဆိုတဲ့ မွီတည္မႈ႕မရွိရင္ ဗုဒၶဘာသာ ထြန္းကားဖို႕ ေတာ္ေတာ္ခဲယဥ္းပါလိမ့္မယ္။ ရုပ္၀တၳဳပစၥည္းအတြက္ ပူပန္ေနရရင္ ဗုဒၶရဲ႕ ဓမၼေတြလိုက္နာက်င့္ႀကံဖို႕ ေတာ္ေတာ္ခက္ပါလိမ့္မယ္။ စိတ္အဓိက ဆိုေပမယ့္ ရာႏုန္းၿပည့္ေတာ့ မဟုတ္ဘူးေလ။ ၿမတ္စြာဘုရားေတာင္မွာ နန္းေတာ္ထဲမွာေနရင္ တရားက်င့္လို႕မရလို႕ ေတာထြက္ရေသးတာပဲ။ တကယ္တန္းသာ စိတ္အဓိကဆိုရင္ နန္းေတာ္ထဲမွာ ပဲဘုရား ၿဖစ္ေအာင္က်င့္ႀကံမွာေပါ့။ ကာလ၊ေဒသ ေတာ္ေတာ္အေရးႀကီးပါတယ္။ေလာကီလူသားေတြ ဆင္းရဲေနရင္ ရဟန္းေတြလည္း အနည္းနဲ႕ အမ်ားေတာ့ ထိခိုက္မွာပဲ။ ဥပမာ စစ္ၿဖစ္ေနတဲ့ ေဒသမွာ တရားက်င့္လို႕ ၿဖစ္ႏိုင္ပါ့မလား။ ငတ္မြတ္ေခါင္းပါးေနတဲ့ ေဒသမွာ တရားက်င့္ႀကံလို႕ လြယ္ကူပါ့ မလား။ မၿဖစ္ႏိုင္ဘူးလို႕ ေၿပာလို႕မရေပမယ့္ သိပ္မလြယ္ကူပါဘူး။ သာမာန္လူေတြ အတြက္ေတာ့ မၿဖစ္ႏိုင္ဘူး လို႕ေၿပာလို႕ရပါတယ္။
အဂၤလိပ္စကားပံု တစ္ခုဖတ္ဖူးတယ္ဗ်။
"You can avoid the reality, but you cannot avoid the consequences of avoiding reality "
အမွန္တရားကို ဥပကၡာၿပဳလို႕ရတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီလို ဥပကၡာၿပဳလို႕ ၿဖစ္လာတဲ့ အက်ိဳးဆက္ကို ေတာ့ေရွာင္လႊဲလို႕ မရပါဘူး။
16 July 2011
မိုးတိမ္ညိဳ
5 comments:
ကိုမိုးတိမ္ညိဳေတြးတဲ႔ အေတြးမ်ိဳးနဲ႔ ရဟန္းတစ္ပါးေနရာက မေတြးမိခဲ႔တာ အမွန္ပါ။
လူ၅ေယာက္အသက္နဲ႔ ၾကိဳးၾကားအသက္ ဘယ္ဟာလဲမလဲ ဆိုတဲ႔ စကားက တကယ္ စဥ္းစားစရာပါဘဲ။
ရဟန္းမစားရတဲ႕ ဆြမ္းတနပ္လို႔ ဇတ္လမ္းမ်ိဳးဆန္ဆန္ေတြကို ဥပမာေပးခါ သင္ႀကားေနတဲ႕ ဟားဗတ္က ပေရာ္ဖက္ဆာ Michael Sandel ရဲ႕ lecture ေတြကို အားတဲ႔အခ်ိန္ႀကည္႔ေစခ်င္တယ္။ လူ႔ဘ၀မွာႀကံဳလာရမယ္႔ dilemma ေတြ၊ ကိုယ္က်င္႔တရားနဲ႕ လက္ေတြ႔တရားကို ဆက္စပ္ရွင္းလင္းၿပပံုေတြ သိပ္ေကာင္းတယ္။ က်ေနာ္ကိုယ္တိုင္လဲ လက္ခ်ာဗီဒီယိုေတြကို ေသခ်ာမႀကည္႔ၿဖစ္ေသးဘူး .ဒါေပမယ္႔ တီဗီအစီအစဥ္ေတြ မွာပါလို႔ သိေနရံုပါပဲ။ အေတာ္ေလးကို စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းတယ္။ အရင္က ပ်င္းစရာေကာင္းခဲ႕တဲ႕ ဖီေလာ္ေဆာ္ဖီပညာရပ္ဟာ အခု ေဒါက္တာ Sandel က်မွ အရမ္းကို ေပၚၿပဴလာၿဖစ္တဲ႕ ဘာသာရပ္တခုၿဖစ္လို႔လာေနတယ္။
http://www.justiceharvard.org/
ေက်းဇူးပဲကို နႏၵေရ ကၽြန္ေတာ္လည္း ဒါမ်ိဳးဆိုရင္ အလြန္စိတ္၀င္စား။ အခုကို နႏၵေၿပာမွသိတာ။ အရင္က မသိဘူး။
"You can avoid the reality, but you cannot avoid the consequences of avoiding reality "
Very nice.. thanks
အဲဒီဇာတ္လမ္းကို ႀကိဳးၾကာသာ မေသခဲ့ရင္လို႔ အဲလုိ တခါမွ ေတြးမၾကည့္မိဘူး။ အေတာ္ ေတြးသင့္တယ္။
ထပ္တူေတာ့ မဟုတ္ေပမယ့္ ငွက္ကို ခုတ္မယ့္ ေၾကာင္ကေလးကို ဟန္႔ရသလိုေပါ့။ ေၾကာင္ကို ငတ္ေစခ်င္လို႔မွ မဟုတ္တာလို႔ပဲ ေတြးရမယ္။ ခုလည္း အမွန္ကို ေစာေစာေျပာလုိက္ရင္ အမႈလည္း မ႐ႈပ္ေထြးေတာ့ဘူးေပါ့။ ႀကိဳးၾကာကုိ ရဟန္းက ေသေစခ်င္လို႔မွ မဟုတ္တာလို႔ပဲ ေတြးရမယ္ထင္တယ္။
ႀကိဳးၾကာသာ မေသခဲ့ရင္ အေတာ္႐ႈပ္မယ့္ ဇာတ္။
ဗမာေတြဟာ အဆံုးထိ ဘယ္ေတာ့မွ မေတြးဘူးေနာ္။ အၿမဲ တဝက္ပဲ ေတြးတယ္။
Post a Comment